۱۰۵ هزار نفر ساعت دوره آموزشی ایمنی برای کارگران سیستان و بلوچستان برگزار شد مطلب ویژه

سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان گفت: ۱۰۵ هزار و ۳۲۰ نفر ساعت دوره آموزشی عمومی و تخصصی مرتبط با ایمنی و بهداشت کار برای کارگران و کارفرمایان این استان در ۶ ماهه نخست امسال برگزار شد.

خلیل احمد سلامی  اظهار کرد: در راستای ارتقای بهره وری در نیمه نخست امسال، ۱۰۵ هزار و ۳۲۰ نفر ساعت دوره آموزشی عمومی و تخصصی مرتبط با ایمنی و بهداشت کار برای کارگران و کارفرمایان این استان برگزار شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، افزایش ۷۸ درصدی برگزاری دوره‌های آموزشی را نشان می‌دهد.

وی افزود: ایمنی و بهداشت کار از مهترین مسائلی است که هر فرد در هر سطحی در محیط کار و زندگی باید به آن توجه کند، زیرا غفلت از آن باعث صدمات و ضایعات جبران ناپذیری می شود.
سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان ادامه داد: این اداره کل با همکاری مجریان ذی صلاح مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار، به منظور صیانت از نیروی کار و حمایت از کارفرمایان برای ارتقای بهره وری، برگزاری دوره های کاربردی ایمنی و بهداشت کار در جامعه هدف را اولویت قرار داده است.
وی با بیان اینکه متقاضیان آموزش ایمنی در سیستان و بلوچستان می توانند با مراجعه به "سامانه جامع روابط کار، زیر سامانه کاردان، قسمت تقویم آموزشی" برای شرکت در دوره ها نام نویسی کنند، افزود: این دوره ها به ۲ صورت مجازی و حضوری برگزار می شود.
سلامی اظهار کرد: طبق ماده ۹۱ قانون کار، کارفرمایان و مسوولان تمامی واحدهای موضوع ماده ۸۵ این قانون مکلفند بر اساس مصوبات شورای عالی حفاظت فنی برای تامین حفاظت و سلامت و بهداشت کارگران در محیط کار وسایل و امکانات لازم را تهیه و در اختیار آنان قرار داده و چگونگی کاربرد وسایل فوق‌الذکر را به آنان بیاموزند.
وی اظهار کرد: کارفرمایان باید در خصوص رعایت مقررات حفاظتی و بهداشتی نظارت لازم را به عمل آورند و کارگران نیز ملزم به استفاده و نگهداری از وسایل حفاظتی و بهداشتی فردی و اجرای دستورالعمل‌های مربوطه به کارگاه هستند.
سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان همچنین در تشریح مواد یک تا پنج آیین‌نامه آموزش ایمنی کارفرمایان، کارگران و کارآموزان، افزود: طبق این مواد قانونی، کارفرما یا نماینده وی مکلف است پیش از راه‌اندازی کارگاه، دوره‌های آموزش عمومی ایمنی متناسب با نوع کار را برگزار کند. در مورد کارگاه‌هایی که قبل از تصویب این آیین‌نامه راه‌اندازی شده‌اند، کارگران و کارآموزان شاغل می‌بایست دوره‌های آموزش ایمنی را گذرانده و گواهینامه مربوطه را دریافت کنند.

وی بیان کرد: همچنین در مورد کارگاه‌هایی که قبل از تصویب این آیین‌نامه راه‌اندازی شده‌اند، کارفرمایان مکلفند دوره‌های آموزش عمومی ایمنی را نیز بگذرانند.
سلامی ادامه داد: در مواردی که کار از طریق پیمانکاری انجام می‌گیرد، کارفرما و یا صاحب کار مکلف است قبل از انعقاد قرارداد از پیمانکاران و کارگران تحت پوشش آنها، مستندات آموزش ایمنی را نیز اخذ کند. ضمنا کارفرما مکلف است پیش از بکارگماردن کارگران و کارآموزان نسبت به ارائه آموزش‌های ایمنی متناسب با نوع کار به آنان از طریق مراجع ذیصلاح اقدام کند.

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
  • اندازه قلم