07 آبان 1402

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان گفت: در راستای حمایت از تعاونی‌ها و کمک به تقویت اشتغال پایدار مردم محور، ۱۳۵میلیارد تومان اعتبار به این استان اختصاص یافت.

به گزارش خبرنگار ایرنا خلیل‌احمد سلامی در جلسه کمیته رفع موانع کسب و کار و مشکلات تعاونی ها اظهار کرد: در چهارچوب تفاهم‌نامه همکاری معاونت امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و بانک توسعه تعاون، برای سال ۱۴۰۲ خط اعتباری سه هزار میلیارد تومانی برای حمایت از بخش تعاون کشور در نظر گرفته شد.
وی افزود: سهم سیستان و بلوچستان از این خط اعتباری، ۱۳۵ میلیارد تومان است که ۹۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان آن بصورت سرمایه ثابت و ۴۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بصورت سرمایه در گردش به استان ابلاغ شده است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان گفت: تاکنون ۱۲ شرکت تعاونی از این محل درخواست دریافت تسهیلات را ارائه کردند که تصمیم گیری برای ۶ درخواست در صلاحیت و اختیار کمیته استانی بود و ۶ درخواست دیگر نیز به کمیته کشوری برای تصمیم گیری ارجاع شد.
وی ادامه داد: همچنین با پیگیری های صورت گرفته و قول مساعد وزارت متبوع، در صورتی که استانی بطور کامل نتواند سهم خود را از این خط اعتباری جذب کند، بر اساس طرح های مازاد معرفی شده سیستان و بلوچستان، به اعتبار این استان افزوده می‌شود.
سلامی افزود: با همکاری صندوق ضمانت بخش تعاون، تلاش شده است موضوع تضامین این تسهیلات برای تعاونی ها تسهیل شود.
وی از تعاونی های سیستان و بلوچستان خواست تا برای بهره گیری از همه ظرفیت‌ها برای گسترش چتر حمایتی از فعالان بخش تعاون، حساب های بانکی و مراودات تجاری خود را به بانک توسعه‌ تعاون بعنوان بانک تخصصی حوزه تعاون انتقال دهند.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان تاکید کرد: دولت سیزدهم با تسهیلگری و رصد وضعیت تعاونی‌ها به دنبال رفع موانع و حل مشکلات تعاونگران است، زیرا فعالیت‌های اقتصادی در قالب تعاونی‌ها نه‌تنها منجر به ارتقای تولیدات و خدمات در عرصه‌های مختلف می‌شود، بلکه به اشتغال‌زایی در سطح بالا کمک می‌کند.
وی گفت: بخش تعاون یکی از سه بخش دولتی و خصوصی کشورمان طبق قانون است که منجر به توسعه اقتصادی می‌شود، ضمن اینکه در سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی به موضوع تعاون تاکید ویژه‌ای شده است.

ادامه مطلب...
30 مهر 1402

عاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: ۳۸ هزار و ۳۴۲ تن نهاده دامی با هدف حمایت از صنعت دامپروری و کاهش هزینه‌های خوراک دام، از ابتدای سالجاری تاکنون بین دامداران روستایی و عشایری استان توزیع شده است.

مهدی حسینی  بیان کرد: نهاده‌های دامی شامل ۳۰ هزار تن سبوس، ۲ هزار و ۵۴۲ تن سیلاژ ذرت، پنج هزار و ۸۰۰ تن کاه است که در ۶ماهه اول سال در بین دامداران سیستان و بلوچستان توزیع شده است.

وی تصریح کرد: شرکت پشتیبانی امور دام، شرکت غله، تعاون روستایی، کارخانجات خوراک دام و شرکت‌های واردکننده نهاده دام خصوصی، سازمان جهاد کشاورزی را در تأمین این نهاده‌ها همراهی می‌کند.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان اظهار کرد: نهاده‌های دامی از طریق اتحادیه‌های دامداران، عشایری و تعاون روستایی به دامداران عرضه می‌شود.

ادامه مطلب...
30 مهر 1402

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: به منظور خودکفایی کشور از موز امسال ۵۰۰ هکتار به سطح موزستان‌های این استان افزوده شده است.

سید محمدرضا سیدحسینی  افزود: هم اکنون سطح باغات موز سیستان و بلوچستان از ۶ هزار هکتار به حدود ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار رسید که شهرستان‌های دشتیاری، زرآباد، سرباز، کنارک و چابهار بویژه منطقه عورکی بخش پیر سهراب بیشترین سطح زیرکشت موز این محصول را به خود اختصاص داده‌اند.

وی تاکید کرد: سیستان و بلوچستان ظرفیت منحصر به فردی در زمینه تولید موز و میوه‌های گرمسیری دارد که حمایت از آن نتایج ‏درخشانی همچون ایجاد اشتغال، جلوگیری از ‏خروج ارز و رشد اقتصادی را به همراه خواهد داشت.‏
رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: هر ساله اعتبار قابل ملاحظه‌ای صرف واردات موز به کشور می‌شود که این سازمان در صدد است با استفاده از ظرفیت این منطقه کشور را از واردات این محصول بی نیاز کند بطوریکه بر اساس برنامه ریزی انجام شده در صورت تامین اعتبار مورد نیاز، سطح باغات این محصول در منطقه به ۱۷ هزار هکتار خواهد رسید.

وی بیان کرد: هر هکتار موزستان بطور متوسط برای سه نفر به صورت مستقیم و ۲ نفر غیرمستقیم در مراحل مختلف کاشت، برداشت و فروش ایجاد اشتغال می‌کند.

حسینی ادامه داد: ارقام موز موجود در سطح منطقه اکثرا رقم هاریچال است که در سال‌های اخیر با توجه به تولید نهال موز حاصل از کشت بافت نظیر والری و دوارف کاوندیش بین کشاورزان توزیع شده تا بتوان با جایگزین کردن این ارقام پرمحصول بجای رقم محلی منطقه به افزایش عملکرد کمی و کیفی لازم دست یافت.

وی افزود: در مجموع سیمای کشاورزی سیستان و بلوچستان بسیار توانمند و دارای ظرفیت‌های زیادی هست، باغبانی، زراعت، شیلات، دامداری، منابع طبیعی و استفاده از صنایع تبدیلی مهمترین ظرفیت‌های توسعه و رشد کشاورزی و جذب سرمایه گذار در استان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: باغبانی و تولید میوه‌های منحصر به فرد از دیگر مزیت‌های بارز و توانمندی‌های مهم بخش کشاورزی استان است بطوریکه خرما، موز، لیموترش، پرتقال، انبه، پاپایا، چیکو، گواوا، انگور، انجیر و پسته مهمترین محصولات باغی استان هست که بسیاری از آنها تنها مختص این منطقه بوده و قابلیت توسعه و صادرات نیز دارد.

وی ادامه داد: همچنین رشد و گسترش چشمگیر کشت گلخانه‌ای در سیستان و بلوچستان از دیگر ظرفیت‌های متنوع بخش کشاورزی استان بشمار می‌رود به گونه‌ای که خیار، گوجه فرنگی، گل و گیاه زینتی، توت فرنگی، آناناس و موز از محصولات گلخانه‌ای است که قابلیت تولید و کشت در گلخانه را داشته و چند بار برداشت آنها در سال مزیت مناسبی برای عرضه به بازارهای مصرف کشور محسوب می‌شود.

حسینی خاطر نشان کرد: دامپروری دوشادوش سایر فعالیت‌های بخش کشاورزی از مهمترین منابع تولیدی استان است که از ظرفیت‌های بخش دامپروری استان بهره مندی از ۲ نژاد گاو بومی سیستانی و دشتیاری با خصوصیت‌های گوشتی، شیری و سازگاری با شرایط آب و هوایی منطقه و وجود گوسفند بلوچی به عنوان تولیدکننده پشم مرغوب در کنار وجود بیشترین تعداد شتر به لحاظ اقلیمی در کشور، بز بومی و دو نژاد مرغ خزک و دشتیاری اشاره کرد.

ادامه مطلب...
29 مهر 1402

مدیر جهادکشاورزی مهرستان اظهار داشت از ابتدای امسال با جوجه ریزی ۵۰۶ هزار قطعه ای در واحدهای مرغداری ۸۸۰ تن گوشت مرغ در شهرستان تولید و ضمن تأمین گوشت موردنیاز مردم شهرستان ،بخشی نیز به مرکز استان و شهرستان های مجاور ارسال شده است.
عبدالله سپاهی افزود۱۴ واحد مرغداری جدید با ظرفیت جوجه ریزی ۳۵۰ هزار قطعه در هر دوره با پیشرفت فیزیکی ۱۰ الی ۸۵ درصد در حال ساخت میباشد.
وی تصریح کرد همچنین با سرمایه‌گذاری بیش از ۹۰۰ میلیارد ریال ، ۶ واحد صنعتی پرورش مرغ گوشتی تا پایان سالجاری به بهره می‌رسد و ظرفیت تولید گوشت مرغ شهرستان به ۳۰۶۰ تن در سال ارتقا خواهد یافت.

ادامه مطلب...
29 مهر 1402

مدیر جهادکشاورزی مهرستان اظهار داشت از ابتدای امسال با جوجه ریزی ۵۰۶ هزار قطعه ای در واحدهای مرغداری ۸۸۰ تن گوشت مرغ در شهرستان تولید و ضمن تأمین گوشت موردنیاز مردم شهرستان ،بخشی نیز به مرکز استان و شهرستان های مجاور ارسال شده است.
عبدالله سپاهی افزود۱۴ واحد مرغداری جدید با ظرفیت جوجه ریزی ۳۵۰ هزار قطعه در هر دوره با پیشرفت فیزیکی ۱۰ الی ۸۵ درصد در حال ساخت میباشد.
وی تصریح کرد همچنین با سرمایه‌گذاری بیش از ۹۰۰ میلیارد ریال ، ۶ واحد صنعتی پرورش مرغ گوشتی تا پایان سالجاری به بهره می‌رسد و ظرفیت تولید گوشت مرغ شهرستان به ۳۰۶۰ تن در سال ارتقا خواهد یافت.

ادامه مطلب...
27 مهر 1402

 استاندار سیستان و بلوچستان گفت: جنایات رژیم غاصب صهیونیستی در بمباران‌ بیمارستان و مردم بی‌دفاع غزه در اراده مردم شجاع و مقاوم فلسطین هیچ تأثیری نخواهد داشت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد کرمی روز پنجشنبه در اجلاسیه شهدای وحدت سیستان و بلوچستان که با حضور علما، معتمدان، خانواده شهدا و مسوولان در تالار فردوسی دانشگاه سیستان و بلوچستان برگزار شد با بیان اینکه امروز آمریکا و انگلیس خبیث تمام تلاششان برای حفظ و بقای رژیم صهیونیستی و در جهت تقویت و گسترش این رژیم غاصب کودک کش است، اظهار کرد: اسرائیل در همه این مدت تلاش کرد تا نسل آینده فلسطین، نسلی باشد که فلسطین و مقاومت را فراموش کنند؛ اما بااراده الهی این نسل قوی‌تر از نسل گذشته در میدان است و رمز موفقیتشان اتصال به خداوند و وحدت است.

وی ادامه داد: حماس و گروه‌های اسلامی با وحدت بینشان بزرگ‌ترین ضربه را به اسرائیل زدند و این حمایت الهی است که اسرائیل با همه ادعاها در مورد سیستم‌های اطلاعاتی‌اش و با کشیدن دیوار دور خودشان نمی‌تواند از خودشان محافظت کند.

استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به جنایات اخیر رژیم غاصب صهیونیستی مبنی بر بمباران وحشیانه غزه و کشتن کودکان و انسان‌های بی‌دفاع به دلیل شکست مفتضحانه هیمنه اسرائیل در نبرد طوفان الاقصی، گفت: جنایات رژیم غاصب صهیونیستی در بمباران بیمارستان و مردم بی‌دفاع غزه در اراده مردم شجاع و مقاوم فلسطین هیچ تأثیری نخواهد داشت.

وی بیان کرد: اسلام اراده الهی است و هنگامی که اراده الهی بر امری تعلق گیرد هیچ‌کس یارای مقابله با آن را ندارد همانطور که دشمن در سالیان گذشته با طراحی‌های مختلف از جمله گروهک‌های تروریستی سعی در برهم‌زدن انسجام امت اسلامی داشت که با عنایات الهی شکست خورد.

کرمی در ادامه با بیان اینکه سیستان و بلوچستان کاملاً برخوردار و دارای ثروت‌های فراوان است، افزود: بهره‌گیری از مزیت‌های بکر دریا، اقتصاد دریا، مرز، معادن، کشاورزی، صنایع فرآوری و شیلات عامل ایجاد اشتغال، توسعه و ثروت است.

وی خاطرنشان کرد: سیستان و بلوچستان جوان‌ترین استان و دارای نیروی انسانی جوان است بر این اساس هر جایی بخواهد توسعه پیدا کند اولین مؤلفه آن نیروی انسانی توانمند و خلاق و متفکر است از این حیث باید جوانان و نوجوانان ما توانمند و مهارت‌محور شوند.

استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه باید از توان فکری همه افراد در جامعه استفاده کنیم؛ چراکه جوانان و نوجوانان دارای فکر، خلاقیت و نوآوری هستند و این امر برای ما اهمیت فراوانی دارد، گفت: دانش‌آموزان ما باید به این یقین برسند که می‌توانند روی پای خودشان بایستند؛ بنابراین باید به آنها فرصت بدهیم.

وی به موضوع شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد و ادامه داد: تعاونی‌های دانش‌بنیان و بحث توجه ویژه به آموزش‌وپرورش و دانشگاه‌ها حایز اهمیت است.

کرمی اضافه کرد: اقدامات مهمی در حوزه تأمین آب برای شمال سیستان و بلوچستان در حال اجراست که به حفر چاه‌های ژرف، انتقال آب از دریا، انتقال آب تهلاب و جهاد آبرسانی می‌توان اشاره کرد.

وی ادامه داد: تمام پروژه‌ها در حوزه جاده‌ای و راه‌آهن فعال هستند که با اتمام این پروژه‌ها شاهد تحول عظیمی در صنعت حمل‌ونقل استان خواهیم بود و اینها همه ادامه‌دهنده راه شهید شوشتری است.

نماینده عالی دولت در سیستان و بلوچستان افزود: شهید شوشتری نگاه عالمانه به موضوع اقتصاد داشت و آن چیزی که شهدا را به این درجه رساند ارتباط خالصانه باخدا بود، همه عالم در ید قدرت الهی است؛ بنابراین فقط برای خدا تلاش کنید و دست یکدیگر را بگیرید.

گفتنی است در پایان چهاردهمین یادواره شهدای وحدت و امنیت سیستان و بلوچستان سردار «حسین الماسی» به عنوان فرمانده قرارگاه شهید میرحسینی و سرهنگ «سید محمد حسینی» به عنوان فرمانده تیپ ۱۱۰ سلمان فارسی معرفی شدند، همچنین از تندیس «شهید نورعلی شوشتری» در این مراسم رونمایی شد.

ادامه مطلب...
30 شهریور 1402

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان راسک اظهار داشت کار برداشت کدو از سطح ۹۵ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان راسک از اواخر شهریور ماه آغاز گردیده است
فرامرز مبارکی پیش بینی کرد امسال بیش از ۱۵۰۰تن کدو در منطقه برداشت و به بازار های مصرف شهرستانهای استان بخصوص شهرستان چابهار، ایرانشهر، سرباز گسیل میشود
وي اضافه كرد: كشت اين محصول طی ماه‌های خرداد و تیرماه انجام و پس از ۹۰تا ۱۱۰روز برداشت اين محصول انجام مي گيرد.
مبارکی بيان كرد: پس از برداشت اين محصول بقاياي بوته محصول به عنوان يك كود به خاك برگردانده مي شود و باعث احيا و حاصلخيزي خاك وبهبود باروري اراضي كشاورزي است.

ادامه مطلب...
30 شهریور 1402

محمد مبصری مقدم مدیر شعب بانک کشاورزی استان سیستان و بلوچستان در نشست ستاد بیمه محصولات کشاورزی گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۲۱ هزار و ۶۵ بیمه نامه در زیربخش های کشاورزی استان ،نظیر پرورش آبزیان ،دام و طیور، محصولات باغی و زراعی و منابع طبیعی صادر ومحصولات تولیدی آنهار تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اند.
قائم مقام سازمان جهاد کشاورزی سیستان بلوچستان نیز در این نشست با اشاره به برنامه‌های توسعه‌ای بخش کشاورزی استان گفت: تولید محصولات کشاورزی همواره با ریسک خطرات طبیعی همچون خشکسالی، کم‌آبی و سیلاب قراردارد و با توجه به اینکه عمده اشتغال مردم منطقه بطور مستقیم و غیر مستقیم وابسته به بخش کشاورزی است ضرورت افزایش ضریب نفوذ بیمه در این بخش اهمیت حیاتی دارد.
امان اله طوقی افزود در اجرای برنامه کشت قراردادی محصول استراتژیک گندم با توجه به کم بارشی در سال گذشته حدود ۲ هزار ۳۷۸ بیمه نامه صادر شده است.
وی توسعه بیمه را به عنوان چتر حمایتی در توسعه اشتغالزایی،ارتقای تولید و درآمد اقتصادی برای بهره برداران و منطقه بسیار مهم برشمرد.

ادامه مطلب...
26 شهریور 1402

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان زاهدان گفت : در سال جاری از محل اعتبارات طرح بهبود تولیدات دامی و زنجیره شتر مرغ، تعداد ۶۰ قطعه جوجه شتر مرغ خریداری و بین ۲ نفر از بهره برداران که در خصوص پرورش شتر مرغ فعالیت داشته ولی بدلیل مشکلات واحدهای آنان تعطیل و غیر فعال بودند توزیع گردید.
 مهدی شهرکی خاطر نشان کرد : بمنظور حمایت بهره برداران و احیای مجدد این صنعت،علاوه بر توزیع رایگان جوجه شترمرغ ،میزان قابل توجهی نیز خوراک و کنسانتره نیز در اختیار این تولید کنندگان قرار گرفت.
وی افزود:شهرستان زاهدان در حال حاضر ۲ واحد پرورش شتر مرغ فعال در مناطق گراغه و دومک دارد.

ادامه مطلب...
26 شهریور 1402

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: بیش از ۲۴ هزار تن خرما تا کنون از سطح پنج هزار هکتار از نخلستان‌های این استان برداشت شده است.

اردشهر شهرکی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: برداشت خرما از تیر در سیستان و بلوچستان با ارقام زودرس شامل کتومی، نگال و آشوبه شروع و با ارقام دیررس مایکلی و هلیله در آبان به پایان می‌رسد.

وی بیان کرد: خرمای مضافتی با سطح زیر کشت ۲۸ هزار و ۴۰۰ هکتار و خرمای ربی با سطح زیرکشت ۲۲ هزار و ۵۰۰ هکتار که بیشترین نخلستان‌های سیستان و بلوچستان را به خود اختصاص داده‌اند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: ۴۱ درصد سطح محصولات باغی استان به کشت خرما اختصاص دارد.

وی بیان کرد: از ۶۲ هزار و ۹۱۴ هکتار نخلستان در سیستان و بلوچستان ۴۹ هزار و ۷۱۸ هکتار بارور بوده و سالانه بیش‌از ۲۵۰ هزار و ۸۹۸ تن انواع خرما در این استان تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.

شهرکی اظهارکرد: خرمای تولید شده سیستان و بلوچستان علاوه‌بر استان‌های دیگر به کشورهای حوزه خلیج فارس، اروپایی و روسیه صادر می‌شود.
وی افزود: بیشترین نخلستان‌های سیستان و بلوچستان در شهرستان‌های سراوان، ایرانشهر، نیکشهر و سیب و سوران واقع شده است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه کشت خرما در استان زمینه اشتغال بیش از ۴۰ هزار نفر را فراهم کرده است، گفت: در پی بارندگی اخیر و افزایش گرما و بدنبال آن افزایش رطوبت هوا امسال در برخی شهرستان نظیر سراوان شاهد ریزش محصول خرما از نخلستان و وارد شدن خسارت به کشاورزان گرامی هستیم.

ادامه مطلب...
صفحه1 از4